Menu lewe

Adresownik

Biuro Rzeczy Znalezionych

RODO

Poprawny CSS!

Valid XHTML 1.0 Transitional

Aktualności

Poradnik: gdzie szukać pomocy medycznej? cz.1

Czwartek, 22 marzec 2018

 

TWÓJ WYBÓR MA ZNACZENIE!


Dbając o bezpieczeństwo naszych mieszkańców rozpoczynamy cykl artykułów informacyjnych, w których będziemy przekazywać niezbędną wiedzę w zakresie tego, gdzie zgłaszać się po pomoc medyczną. Artykuły powstały we współpracy z Pogotowiem Ratunkowym w Wołowie i są oparte o przepisy z zakresu podstawowej opieki zdrowotnej i przepisach o ratownictwie medycznym.

Podpowiemy również jak przygotować się do rozmowy z dyspozytorem pogotowia oraz jak przygotować się na przyjazd ratowników do miejsca zamieszkania, czym różni się transport medyczny od karetki pogotowia, kiedy powinniśmy korzystać z pomocy nocnej i świątecznej opieki zdrowotnej.


1. Kiedy powinniśmy wezwać pogotowie ratunkowe?


Nie każdy z nas pamięta, że zadaniem zespołów ratownictwa medycznego jest ratowanie ludzkiego życia. Karetkę pogotowia powinniśmy wzywać tylko i wyłącznie w uzasadnionych przypadkach nagłego, bezpośredniego zagrożenia zdrowia lub życia wymagających podjęcia natychmiastowych medycznych czynności ratunkowych, nie zaś przeziębienia, bólów kręgosłupa czy też gorączki.


Do uzasadnionych przypadków należą (wtedy należy wezwać pogotowie) :

- zaburzenia/utrata przytomności,
- drgawki,
- nagły, ostry ból w klatce piersiowej,
- nagłe zaburzenia rytmu serca,
- ostra, nasilona duszność,
- nagły ostry ból brzucha,
- uporczywe wymioty, zwłaszcza z krwią,
- masywny krwotok z dolnego odcinka układu pokarmowego,
- gwałtownie postępujący poród,
- nagły, ostry ból głowy,
- nagłe zaburzenie mowy, widzenia,
- nagły niedowład, porażenie kończyn górnych lub dolnych,
- ostre reakcje uczuleniowe (wysypka, duszność) występujące po zażyciu leku, ukąszeniu, użądleniu,
- zatrucie lekami, środkami chemicznymi, gazami,
- rozległe poparzenia,
- porażenie prądem,
- podtopienie/utonięcie,
- agresja powodowana chorobą psychiczną,
- rozległe rany, będące wynikiem urazu,
- urazy kończyn dolnych uniemożliwiające poruszanie się,
- udar cieplny/wyziębienie organizmu,
- dokonana próba samobójcza.

 


2. Jak rozmawiać z dyspozytorem?


W trakcie rozmowy z dyspozytorem pogotowia ważna jest każda sekunda. Bardzo istotna jest kolejność podawanych informacji. W pierwszej kolejności zawsze podajemy miejsce zdarzenia. Dlaczego? Może zdarzyć się taka sytuacja, że połączenie zostanie przerwane w wyniku braku prądu, zasięgu lub rozładowania się telefonu komórkowego. Naszą lokalizację powinniśmy zgłosić najdokładniej jak tylko się da: nazwa miejscowości, numer bloku, a jeśli do zdarzenia doszło na drodze, orientacyjny adres – np. droga w kierunku miejscowości „X”, lub charakterystyczne punkty orientacyjne.
Jako drugą informację przekazujemy
powód wezwania – dlaczego dzwonimy, czy jest to zachorowanie, czy uraz, oparzenie, wypadek.
Trzecia informacja to
ilość i stan poszkodowanych. Podajemy objawy, które możemy zaobserwować.
W dalszej kolejności informujemy dyspozytora o tym,
kim są osoby poszkodowane: dorosły/dziecko/osoba starsza, kobieta/mężczyzna, wiek (jeśli nie znamy wieku osoby poszkodowanej, podajemy orientacyjny wiek), imię i nazwisko (jeśli znamy te dane). Na samym końcu przedstawiamy się, podając imię i nazwisko i numer telefonu, z którego dzwonimy.


WAŻNE!
Podczas rozmowy musimy uważnie słuchać tego, co mówi i o co pyta nas dyspozytor. Nigdy nie kończmy rozmowy jako pierwsi – dyspozytor po potwierdzeniu przyjęcia wezwania jako pierwszy odkłada słuchawkę!

 

 


zapisz jako pdfwydrukujikona kopertycofnij
© 2009-2010 Powiat Wołowski. All rights reserved
on line: 28
odwiedziny: 9427623

Informacja o finansowaniu projektu